Svar: Kræsen

7. januar 2013

Alder:
3 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Sigrids mor

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Der er rigtig mange ting du kan gøre for at forebygge kræsenhed og for at få din datter til at spise mere og også spise mere varieret og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Det er helt normalt at børn i din datters alder spiser selektivt og vælger meget med øjnene. Derfor vil børn i denne alder ofte spise mest, hvis maden er adskilt og bliver serveret adskilt. De bryder sig altså ikke særlig meget om gryderetter eller grøntsager skjult i kødsovs, men spiser gerne stykker af hamburgerryg og grøntsager, hvis det serveres hver for sig.

En tallerken inddelt i rum vil nogle gange gøre lysten til at spise større. Der kan ligge lidt forskelligt i hvert rum og hun kan spise det hun har lyst til. Det giver en oplevelse af at spise og spise op, når man tømmer et rum.

Det er rigtig vigtigt at du laver børnevenlig mad og ikke specielretter til din datter. Det betyder at I skal spise det samme og at måltidet er noget fælles og noget I nyder. At du lige nu har kvalme, kaster op osv. er naturligvis ikke befordrende for måltiderne, da hun jo spejler sig meget i dig og reagerer på det hun oplever hos dig. Det er vigtigt at hun mærker at mad er noget du nyder og sætter pris på ..:)

Det er en god idé at sørge for at hun altid får mindst en ting hun kan lide. Det kan være lidt ris, pastaskruer, et stykke rugbrød eller lignende der serveres sammen med den øvrige mad. Når der er mindst en ting hun kan lide, så kan hun gå igang med at spise, når maden serveres. Hvis hun siger "det kan jeg ikke lide", så kan I svare "så spiser du bare det du kan lide" uden at diskutere maden med hende, så hun igen fornemmer at nu er det spisetid og at I som noget helt naturligt spiser.

Du skal ikke kræve at hun smager, for selvom du tvinger hende til at smage og hun måske synes det smager okay, så vil hun ikke indrømme dette. Hun vil altid sige, at ...

Annonce

... det kan hun ikke lide og så kommer I igen vegne. I stedet er det bedre at hun møder de forskellige retter og fødevarer igen og igen og stille og roligt bliver tryg ved dem. Det er vigtigt at hun ser at du spiser det og at du kan lide det og at du og far snakker om hvor dejligt det smager, hvor mørt kødet er eller hvad krydderier der er brugt, så hun hører at mad er noget I sætter pris på.

Det vil være en rigtig god idé at du nu tager hende med i køkkenet og lader hende hjælpe med at lave mad. Hun kan sagtens være med til at skære grøntsager og lignende og det er helt okay at smage undervejs. Det er også vigtigt at hun er med til at dække bord og på den måde med til at forberede middagen. Kalde på far og sige at maden er klar og lignende, så hun får fornemmelsen af at det har betydning, når man har lavet mad, hvordan det bliver modtaget. Samtidig er det at deltage også med til at sætte gang i smagsløgene og give lyst til at spise. Man bliver mere sulten af dufte af mad.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Køb en børnekogebog og lad hende selv være med til at vælge hvilke retter der skal laves :) Selvom I ikke har alle fødevarer tilgængelige hvor I bor, så kan visse kødtyper sandsynligvis godt udskiftes, så i stedet for svinekød kan du måske bruge kylling eller kalkun ...

Det er stadig vigtigt at hun får mange små måltider dagen igennem og hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser hun nok lidt mere til det næste. Derfor skal hun have morgenmad, frokost og aftensmad og også mellemmåltid formiddag og eftermiddag og måske lidt ingen sengetid. Hvorvidt hun har brug for et måltid om aftenen inden hun skal sove, afhænger af hvor meget aftensmad hun har spist og om hun klager over at være sulten. Hvis hun viser behov for mad, så kan du give hende rester fra aftensmaden - en frikadelle og lidt pastaskruer, gulerod osv. kan sagtens spises koldt ...

Jeg håber du kan bruge lidt af disse tanker videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin