Svar: Kræsen
7. januar 2013
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Sigrids mor
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Der er rigtig mange ting du kan gøre for at forebygge kræsenhed og for at få din datter til at spise mere og også spise mere varieret og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Det er helt normalt at børn i din datters alder spiser selektivt og vælger meget med øjnene. Derfor vil børn i denne alder ofte spise mest, hvis maden er adskilt og bliver serveret adskilt. De bryder sig altså ikke særlig meget om gryderetter eller grøntsager skjult i kødsovs, men spiser gerne stykker af hamburgerryg og grøntsager, hvis det serveres hver for sig.
En tallerken inddelt i rum vil nogle gange gøre lysten til at spise større. Der kan ligge lidt forskelligt i hvert rum og hun kan spise det hun har lyst til. Det giver en oplevelse af at spise og spise op, når man tømmer et rum.
Det er rigtig vigtigt at du laver børnevenlig mad og ikke specielretter til din datter. Det betyder at I skal spise det samme og at måltidet er noget fælles og noget I nyder. At du lige nu har kvalme, kaster op osv. er naturligvis ikke befordrende for måltiderne, da hun jo spejler sig meget i dig og reagerer på det hun oplever hos dig. Det er vigtigt at hun mærker at mad er noget du nyder og sætter pris på ..:)
Det er en god idé at sørge for at hun altid får mindst en ting hun kan lide. Det kan være lidt ris, pastaskruer, et stykke rugbrød eller lignende der serveres sammen med den øvrige mad. Når der er mindst en ting hun kan lide, så kan hun gå igang med at spise, når maden serveres. Hvis hun siger "det kan jeg ikke lide", så kan I svare "så spiser du bare det du kan lide" uden at diskutere maden med hende, så hun igen fornemmer at nu er det spisetid og at I som noget helt naturligt spiser.
Du skal ikke kræve at hun smager, for selvom du tvinger hende til at smage og hun måske synes det smager okay, så vil hun ikke indrømme dette. Hun vil altid sige, at det kan hun ikke lide og så kommer I igen vegne. I stedet er det bedre at hun møder de forskellige retter og fødevarer igen og igen og stille og roligt bliver tryg ved dem. Det er vigtigt at hun ser at du spiser det og at du kan lide det og at du og far snakker om hvor dejligt det smager, hvor mørt kødet er eller hvad krydderier der er brugt, så hun hører at mad er noget I sætter pris på.
Det vil være en rigtig god idé at du nu tager hende med i køkkenet og lader hende hjælpe med at lave mad. Hun kan sagtens være med til at skære grøntsager og lignende og det er helt okay at smage undervejs. Det er også vigtigt at hun er med til at dække bord og på den måde med til at forberede middagen. Kalde på far og sige at maden er klar og lignende, så hun får fornemmelsen af at det har betydning, når man har lavet mad, hvordan det bliver modtaget. Samtidig er det at deltage også med til at sætte gang i smagsløgene og give lyst til at spise. Man bliver mere sulten af dufte af mad.
Køb en børnekogebog og lad hende selv være med til at vælge hvilke retter der skal laves :) Selvom I ikke har alle fødevarer tilgængelige hvor I bor, så kan visse kødtyper sandsynligvis godt udskiftes, så i stedet for svinekød kan du måske bruge kylling eller kalkun ...
Det er stadig vigtigt at hun får mange små måltider dagen igennem og hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser hun nok lidt mere til det næste. Derfor skal hun have morgenmad, frokost og aftensmad og også mellemmåltid formiddag og eftermiddag og måske lidt ingen sengetid. Hvorvidt hun har brug for et måltid om aftenen inden hun skal sove, afhænger af hvor meget aftensmad hun har spist og om hun klager over at være sulten. Hvis hun viser behov for mad, så kan du give hende rester fra aftensmaden - en frikadelle og lidt pastaskruer, gulerod osv. kan sagtens spises koldt ...
Jeg håber du kan bruge lidt af disse tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske